LANDELIJKE
OPSCHOONDAG 2018

MISSIE
MEER DAN
GESLAAGD!

133.000 VRIJWILLIGERS OP DE BEEN

Aan de 16e editie van de Landelijke Opschoondag deden meer dan 133.000 vrijwilligers mee. Door het hele land vonden maar liefst 2.500 acties plaats. Een nieuw record. De stijging in het aantal deelnemers was opvallend, maar liefst 17% ten opzichte van 2017.

Aan de voorjaarsschoonmaak deden meer scholen, BSO’s, bedrijven en verenigingen mee dan ooit tevoren.

SUPER START IN OSS

Het startschot voor de Landelijke Opschoondag werd gegeven door Wobine Buijs, burgemeester van Oss en Helene van Zutphen, directeur NederlandSchoon. Meer dan 350 mensen maakten er samen schoon; roeivereniging Aross, Stichting Landschapsbeheer Oss, de gemeente, de MikMakkers, de zeeverkenners, lokale ondernemers en vrijwilligers uit de gemeente Oss.

Van de 15 locaties zijn in het kader van project Schone Maas ook 7 buitengebieden van de gemeente langs het water zwerfafvalvrij gemaakt. Domino’s zorgde voor lekkere pizza na de grote voorjaarsschoonmaak.

Duizenden kinderen actief
In de week voorafgaand aan Landelijke Opschoondag waren er in de gemeente Oss al 28 scholen en 3.100 leerlingen bezig met opschoonacties.

1.300 SCHOLEN & BSO’S IN ACTIE

Meer dan 1.300 scholen en BSO’s hielden opschoonacties in het kader van de Landelijke Opschoondag. Het startschot voor scholen en BSO’s klonk op 19 maart  in Utrecht. Daar openden burgemeester Van Zanen en Dolores Leeuwin, bekend van Het Klokhuis, het grote opschoonfeest.

Na een muzikale warming-up en zwerfafvalquiz gingen zo’n 100 kinderen, ouders, buurtbewoners én Party Prikkers de wijk in om op te schonen. Wijkonderhoud en Service van de gemeente was later van de partij om het verzamelde zwerfafval af te voeren.

DE CAMPAGNE

Het thema van de landelijke, multimediale campagne was ook dit jaar ‘Eén buurt, één missie’. Een buurt bestaat immers niet alleen uit de mensen die er wonen, maar ook uit de ondernemers, scholen, BSO’s en verenigingen die er huizen. Samen dragen zij de verantwoordelijkheid voor een schone wijk. Deze gedachte zag je goed terug in sprankelende campagnematerialen waarin iedereen zich kan herkennen.

#LOD2018 TRENDING TOPIC OP 24 MAART

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

LinkedIn

Contact

Naam

E-mail

Bericht

Verstuur

Aanmelden